ناگفتههای خواننده «آمدمای شاه پناهم بده»/ از ماجرای حذف یک کلمه دردسرساز در این قطعه تا جریان آشنایی با داور عصر جدید
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۱۳۰۸۴
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سالهاست که قطعه شعر «آمدم ای شاه پناهم بده» از رسانههای صوتی و تصویری بهمناسبت میلاد و شهادت امام رضا علیه السلام پخش میشود. هر بار که این نوای آشنا را میشنویم، گویا برای ما تازه است. این تازگی گویا برخاسته از اخلاصی است که استاد محمدعلی کریمخانی در خواندن سه بیت از اشعار محرم استاد حبیبالله چایچیان داشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خبرگزاری ما در گفتوگو با استاد محمدعلی کریمخانی، مداح و خواننده این قطعه ماندگار به بررسی دلایل و رموز ماندگاری این اثر پرداخته است. آن طور که استاد کریمخانی توضیح میدهد: ما برای تهیه این کار به امام رضا علیه السلام توسل کردیم و کار را به صاحبش سپردیم. شاید حدود چهار ساعت زمان برد تا این قطعه که شامل سه بیت است، آمده شود. البته من حدود پنج یا شش بیت را خواندم ولی همین سه بیت انتخاب و ماندگار شد. مدام میخواندیم ولی کار درستی تهیه نمیشد و خودمان را راضی نمیکرد. انگار در جستوجوی گمشدهای بودیم، تا اینکه آریا عظیمینژاد بلند شد تا چای بیاورد. من که دلگیر شده بودم از اینکه تلاشم به نتیجه نمیرسید، گفتم "برویم، شاید لیاقت این کار را نداریم."، دلم گرفته بود و از اعماق قلبم آهی کشیدم، چون دلم خیلی سوخته بود از اینکه لیاقت کار برای امام رضا علیه السلام را نداشتهام. ناگهان حسی به من دست داد که نمیتوانم آن لحظه را توصیف کنم، حسی غریب بود که متوجه شدم شاید اگر بار دیگر تلاش کنیم، تلاش ما به نتیجه برسد. عظیمینژاد را صدا زدم، شروع کردیم. اگر بهخاطر داشته باشید من ابتدای شعر گفتم «آمدهام» و بار دیگر برگشتهام و شعر را تکرار کردهام که: «آمدم ای شاه...» عظیمینژاد دلش نمیآمد همان «آمدهام» از ابتدای شعر را حذف کند. معتقد بود هرچند با شعر هماهنگ و جور نیست ولی تأثیری دارد که نباید نادیده گرفته شود. حسوحالی در همان خواندن آن لحظات بود که شعر را اثرگذار کرد.
رمز ماندگاری قطعهای از بهشتقطعه شعر «آمدم ای شاه پناهم بده» سالهاست که میان مردم منتشر و ماندگار شده است، ماجرا چه بود که این قطعه شعر را در خطاب به امام رضا علیه السلام خواندید؟
این شعر را سالها قبل بهشوق امام رضا علیه السلام خواندم. البته ماجرایی دارد که منجر به آشنایی من با آریا عظیمینژاد شد. ماجرا از این قرار بود که من آشنایی قدیمی با محمد اصفهانی داشتم و مدتها با یکدیگر رفتوآمد خانوادگی داشتهایم. شاید حدود سی سال باشد که با ایشان آشنا هستم.
یعنی با محمد اصفهانی رابطه استاد و شاگردی دارید؟
خیر، این طور نیست. من کمتر از این هستم که خودم را استاد ایشان بدانم. محمد اصفهانی خودش استاد است و نمیتوانم بگویم که ایشان شاگرد من بوده است. ما با یکدیگر مدتی کارهای صداسازی انجام میدادیم.
یک بار یکی از اقوام و آشنایان آریا عظیمینژاد فوت کرده بود و محمد اصفهانی از من خواست تا در مجلس فوت آن مرحوم حاضر شوم و مدح و مرثیه بخوانم، من هم قبول کردم. در همان مجلس بود که با آقای عظیمینژاد آشنا شدم. آن زمان گویا مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی از ایشان برای انجام برنامه و کاری دعوت کرده بود و او هم خواسته بود تا من هم در آن برنامه حاضر شوم و با آنها همکاری کنم. این دعوت را بهشوق امام رضا علیه السلام قبول کردم.
یک بار به دفتر عظیمینژاد رفتم. خواندن این قطعه شعر «آمدم ای شاه پناهم بده» را شروع کردم. حدود ساعت هشت بود و من تا ساعت 12 شب همین طور پیوسته میخواندم و تمرین میکردم تا ببینیم کدام قطعه درست و مناسب تهیه میشود. در نهایت توسلی به امام رضا علیه السلام کردیم تا این که همین قطعهای که میشنوید و مشهور شده، تهیه شد.
خودتان باور میکردید این قطعه تا این اندازه تأثیرگذار و ماندگار شود؟
خودمان هم باورمان نمیشد، هرچه بود، عنایت امام رضا علیه السلام بود.
ضرورت اخلاص در مداحیشعر را از کجا آماده کرده بودید؟
شعر مربوط به مرحوم استاد حبیبالله چایچیان است. این شعر را من انتخاب کرده بودم و به دفتر برده بودم تا برای امام بخوانیم. البته این نکته را در نظر داشته باشید که اگر قرار باشد برای این خاندان مطهر و اهلبیت علیهم السلام کاری انجام بدهید، باید خود آن بزرگان عنایت کنند. این درست است که ما شعر و دستگاه آواز را انتخاب کردیم و تلاش کردیم تا کار مناسب و درخوری تهیه شود اما من هیچگاه نمیتوانستم به اراده و تصمیم خودم بگویم این شعر را میخواهم بخوانم و یا حتماً این نوع سبک اجرا کنم.
ما همین شعر را در دستگاههای مختلف خواندیم و کار مناسبی از کار درنیامد. در دستگاه شور هم خواندم ولی باز هم نشد، تا اینکه در نهایت بهسراغ دشتی رفتیم. انتخاب دست خود امام رضا علیه السلام بود. این غلط است که من ادعا کنم که این کار را انجام دادهام. اگر خود امام رضا علیه السلام عنایتی نداشته باشند، من که سهل است، بزرگتر از من هم نخواهند توانست کاری انجام دهند و خدمتی به این آستان کنند. تعیین برنامه و تصمیمگیری باید با خود اهلبیت علیهم السلام باشد. چون قرار است برای خود ایشان کاری انجام بدهی، خودشان باید اجازه بدهند و فرصتی برای خدمت تو فراهم کنند.
ماجرای ساخت قطعهای از بهشتمدتهاست که این قطعه شعر از رسانهها منتشر میشود اما هر بار برای مخاطب تازگی دارد، شما بهعنوان خواننده این قطعه دلیل این موضوع را چه میدانید؟
دلیلش این است که ما برای تهیه این کار به امام رضا علیه السلام توسل کردیم و کار را به صاحبش سپردیم. شاید حدود چهار ساعت زمان برد تا این قطعه که شامل سه بیت است، آماده شود. البته من حدود پنج یا شش بیت را خواندم ولی همین سه بیت انتخاب و ماندگار شد. مدام میخواندیم ولی کار درستی تهیه نمیشد و خودمان را راضی نمیکرد. انگار در پی گمشدهای بودیم، تا اینکه عظیمینژاد بلند شد تا چای بیاورد. من که دلگیر شده بودم از اینکه تلاشم به نتیجه نمیرسید، گفتم "برویم شاید لیاقت این کار را نداریم". دلم گرفته بود و از اعماق قلبم آهی کشیدم، چون دلم خیلی سوخته بود از اینکه لیاقت کار برای امام رضا علیه السلام را نداشتهام.
ناگهان حسی به من دست داد که نمیتوانم آن لحظه را توصیف کنم، حسی غریب بود که متوجه شدم شاید اگر بار دیگر تلاش کنیم، تلاش ما به نتیجه برسد. عظیمینژاد را صدا زدم، شروع کردیم. اگر بهخاطر داشته باشید من ابتدای شعر گفتم «آمدهام» و بار دیگر برگشتهام و شعر را تکرار کردهام که: «آمدم ای شاه...» عظیمینژاد دلش نمیآمد همان «آمدهام» از ابتدای شعر را حذف کند، معتقد بود هرچند با شعر هماهنگ و جور نیست ولی تأثیری دارد که نباید نادیده گرفته شود. حسوحالی در همان خواندن آن لحظات بود که شعر را اثرگذار کرد.
شما سالها بود که به مدیحهسرایی اهلبیت علیهم السلام مشغول بودید؛ اما وقتی آن قطعه را در سال 86 خواندید، گویی جهشی در کار و برنامههایتان ایجاد شد، درست است؟
بله. خداوند تأکید کرده که اگر بخواهد کسی را بالا ببرد و همه دنیا مخالف باشند، او بهاراده الهی رشد میکند و بالعکس، اگر خدا بخواهد کسی در قعر فرو برود و همه دنیا بخواهد او را بالا ببرد، باز هم اراده خدا فوق ارادههاست. من ادعایی برای هیچیک از کارها ندارم و فقط میگویم اراده خدا این طور مقدر شده بود و امام رضا علیه السلام عنایت کردند.
ائمه اطهار علیهم السلام بزرگانی هستند که آبروی نوکر و مداح خود را حفظ میکنند. فقط باید بدانیم که هرچه داریم، از دارایی و آبرو و اعتبار همه از عنایت الهی است. سه بیت از خواندن من در این شعر را قبول کردند اگر همه عرض ارادت را قبول کنند چه خواهد شد. مداح در خواندن باید اخلاص داشته باشد، فقط برای آن بزرگان بخواند و عرض ادب کند و نتیجه را به خودشان بسپارد.
تأثیرگذاری سوز در عرض ارادت به اهلبیت علیهم السلامگویا شما اهل زنجان هستید ولی با زبان آذری هم آشنا هستید، زبان آذری حسوحال خوبی برای مداحی دارد، چطور با این زبان آشنا شدید؟
همسرم آذریزبان است و من از طریق ایشان با این زبان اثرگذار آشنا شدم. مداحی با زبان آذری سوزی دارد که اگر شما همان شعر را به فارسی ترجمه کنید، سوزش را از دست میدهد و نمیتواند به آن اندازه تأثیرگذار باشد، حتی اگر مخاطب متوجه ادبیات مداحی آذری هم نشود باز هم سوز آن را درک میکند، چون خود آهنگ سوزناک است. سوز مداحی مثل روح است، روحی که کسی نمیتواند آن را درست تشخیص بدهد، ببیند یا بیان کند ولی وجود دارد و حس میشود.
البته شعر مداحی هم باید سوز داشته باشد. هر قدر شعر شاعری پرمعنا و پرمحتوا باشد، اگر از سوز خالی باشد نمیتواند آن طور که باید اثرگذار شود. سوز را باید از امام حسین علیه السلام خواست. نمکی که امام حسین علیه السلام به شعر و مداحی میدهد، آن را ماندگار میکند. اینها رمزهای مداحی هستند، رمزهایی که شاید مداحان قدیم بارها گفتهاند اما اگر جوانترها به آن توجه کنند، میتوانند مانند پیرغلامان اهلبیت علیهم السلام در این درگاه پربرکت خدمت کنند.
شعر خوب باید در شأن ائمه اطهار علیهم السلام باشدشعر خوب تا چهاندازه در مداحی اثرگذار است؟
شعر خوب مایه و اساس مداحی است، شعری که پرمحتوا، پرسوز و بامعنا باشد، البته مداح هم باید آن را درست و با اخلاص ادا کند. شعر باید مطلبی باشد که مخاطب را به خودش جذب کند. شعر خوب با گذشت زمان از بین نمیرود، بلکه حتی بهمرور زمان و با گذشت سالها و قرنها جان میگیرد و هر بار تازه میشود. شعرهای محتشم را ببینید: "باز این چه شورش است که در خلق عالم است"، هر بار این شعر را میخوانیم انگار بار اولی است که میخوانیم و میشنویم، بس که پرمحتوا و پرسوز است.
شعر باید پرمفهوم و سنگین باشد تا وقتی مداح آن را میخواند، توجه مخاطب را جلب کند و به این مطلب بیاموزد و درکش را بالا ببرد. اگر شعر کممایه و سبک باشد، سوز مداح را هم تحت تأثیر خودش قرار میدهد. دقت داشته باشید که اهلبیت علیهم السلام شخصیتهایی نیستند که بتوانیم هر شعری در وصف و مدح ایشان بسراییم و یا با هر لحنی و بیانی برای آنها مدیحهسرایی کرده و شعر بخوانیم، باید صاحب مجلس را بشناسیم و ادب را در محضر ایشان رعایت کنیم، کار باید در شأن امام معصوم باشد. اگر خدمتی میخواهی برای ائمه اطهار علیهم السلام انجام بدهی، تلاش کن تا خدمت تو در حد منزلت ایشان باشد، در خدمتگزاری کمکاری نکن.
این طور است که هر کسی در هر شغل و موقعیت و جایگاهی ارزش و قرب پیدا میکند. اگر خبرنگار هستی و برای آنها قلم میزنی، در شأن آنها بنویس. اگر شاعر هستی، منزلت ارباب خود را بشناس. اگر مداحی میکنی، اخلاص داشته باش. خلاصه ادب و اخلاص رمز ماندگاری خدمت در این آستان است. همین اخلاص انسان را بزرگ میکند. خدای متعال برای ائمه اطهار علیهم السلام ارزش و شأن والایی قائل است. هنوز بعد از 14 قرن صدای سوز گریه برای امام رضا علیه السلام بلند است، چرا؟ چون بنده مخلص و امام بحق بود؛ اما حالا مأمون و قاتل آن حضرت کجاست؟ مگر جز لعن و نفرین چیزی نثار او میشود؟ اینها را خدا به بندهاش میدهد و اگر ما در مقام بندگی، مخلص باشیم میتوانیم مورد عنایت خدا قرار بگیریم.
منبع:تسنیم
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۳۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامی: کنفرانس ۲۰۲۴ فرصتی برای تقابل با جریان مخرب علیه صنعت هسته ای ایران بود
به گزارش قدس آنلاین محمد اسلامی عصر چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در آیین اختتامیه نخستین کنفرانس بینالمللی علوم و فنون هستهای ۲۰۲۴ در اصفهان با اشاره به دوراندیشی و ژرفنگری مقام معظم رهبری که به شکل مستمر بر توسعه علمی و فناوری کشور تاکید دارند، اظهار کرد: این نگاه و تاکید از سوی مقام معظم رهبری در حوزههای نوین و فناوری هستهای یک فرصت بی نظیر برای اهل تحقیق و پژوهش و هدیهای بزرگ برای ملت ایران است.
وی افزود: این فرصت به ویژه برای اهل تحقیق، پژوهش، علم و دانشجویان جوانی است که از آن میتوانند برای قرار گرفتن در مسیر رشد و تعالی بهره ببرند. مقام معظم رهبری در ۲۱ خرداد سال گذشته در جریان دیدار جمعی از متخصصان صنعت هستهای با ایشان، تاکید داشتند که صنعت هستهای در سطح بینالمللی آبروست.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر اینکه نگاه به علم، فناوری، نوآوری یک چرخه است که در آن قادر به تبدیل ایده به محصول هستید، تصریح کرد: شما وقتی ظرفیت و قدرت تبدیل ایده به محصول را داشته باشید، حتما توانایی تاثیرگذاری در زندگی و مردم جامعه خود را خواهید داشت.
وی افزود: با این نگاه شما قادر خواهید بود بنیانهای اقتصاد ملی را به معنی واقعی کلمه مستحکمتر کرده و در ادامه زنجیره ارزش را بر پایه علم و دانش تقویت کرده و رونق دهید تا در ادامه شاهد به وجود آمدن اقتصاد دانشبنیان باشید.
اسلامی تاکید کرد: خروجی اقتصاد دانشبنیان را میتوان جوشش، تلاش و فعالیتهای علمی بدون توقف دانست که همواره در آن زایش فناوری وجود دارد و میتوان آن را به سیستم و سامانه تبدیل کرد تا مردم شاهد ارزش آفرینی اجتماعی و اقتصادی آن باشند.
معاون رییس جمهور گفت: این مسیری است که مقام معظم رهبری به برکت خون شهدا و انقلاب روی آن تاکید داشتهاند و سازمان انرژی اتمی ایران یکی از ثمرات این تفکر و راهبرد در عرصه ملی به حساب میآید.
وی با تاکید بر اینکه باید قدر این نگاه را دانست و تلاشهای مربوط به آن را بیوقفه گسترش داد، اظهار کرد: دشمنان ما با مخالفت، مزاحمت، تحریم، ترور، عملیات خرابکاری صنعتی و دیگر موارد تلاش کردند تا ما به موفقیت نرسیم و این یک واقعیت انکارناپذیر است.
اسلامی با اشاره به اینکه دشمنان با بستن مسیرهای درآمدی به دنبال تضعیف منافع مالی بودند، اما با پیشرفتهای به دست آمده، تمام برنامههای آنها با شکست مواجه شد، تصریح کرد: شعار آمریکایی به عنوان سردمداران نظام سلطه در جهان، پیشتازی برای پیشوایی است. شعاری که در سند راهبردی خودشان در بحث منافع و امنیت ملی هرساله روی آن تاکید دارند.
وی تاکید کرد: موضوعی که جغرافیای خاصی نداشته و آن را برای کل جهان متصور هستند و این مساله در اسناد منافع ملی آنها نیز قید شده است. برای دستیابی به این شعار در راستای اهداف منافع ملی خودشان دو عبارت را دنبال میکنند که با «دیپلماسی» یا «زور» این هدف باید تامین شود.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه در دنیای امروز محور اساسی برای پرچمداری و پیشوایی، داشتن فناوریهای قدرتساز و ثروتساز است، افزود: در دورهای ذخایر زیرزمینی قدرتساز بودند، اما امروز قدرت در این عناصر معنا میگیرد و به همین دلیل است که بابت آن شاهد وقوع جنگ در جهان هستیم تا با همه ابزارها کاری کنند که رقیبی باقی نماند.
وی افزود: این بخشی از حقایق جهان امروز است که با همه ابزارها از جمله تحریم به دنبال ضعیف کردن رقبا هستند و در کنار آن نظام بینالملل نیز تحت سلطه آنها است. اتفاقی که امروز استانداردهای دوگانه این نهادهای بینالمللی در موضوعی، چون حقوق بشر و انسانیت را در غزه شاهد هستیم. اینکه بیرحمانه غارت و قتل عام کرده و به هیچ زن، مرد و کودکی رحم نمیکنند.
معاون رییس جمهور با بیان اینکه این گستاخی و حرکت بی شرمانه حتی صدای هم کیشان خودشان را نیز درآورده است، گفت: شما چندی پیش شاهد بودید که یهودیهای مقیم آمریکا تظاهرات سنگین داشتند و با ورود به کنگره و به روایت فیلمهایی که منتشر شد، آن را تسخیر کردند. وی ادامه داد: در حالی که هم کیشان خودشان علیه آنها شدند، اما شاهد این هستیم که آمریکا از این جنایتها حمایت کرده و قطعنامهها را وتو میکند.
سیامین کنفرانس ملی هستهای ایران و نخستین کنفرانس بینالمللی علوم و فنون هستهای ۲۰۲۴ از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور جمعی از میهمانان و متخصصان داخلی و خارجی در اصفهان برگزار شد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان